뮤지엄한미는 박형렬의 개인전 《산-잇기: Being a Mountain》를 2024년 10월 25일부터 2025년 1월 19일까지 뮤지엄한미 삼청별관에서 개최한다.
박형렬은 사진 매체를 중심으로 자연과 인간의 관계성을 탐구하는 시각예술가다. 작가의 사진은 외관상으로는 1960년대 당시 전위미술의 선두에 있던 대지미술, 퍼포먼스의 사후 기록과 유사하지만, 궁극적으로는 사진을 표리부동한 시각언어로 파악하기 시작한 개념미술가들의 실천과 맞닿아 있다. 《산-잇기: Being a Mountain》에서 박형렬은 인간 중심적인 시점에서 벗어나서 자연을 제대로 마주보기 위해 다양한 매체와 시점을 실험한다. 인간과 자연의 지속적인 관계 맺기를 고민하는 작가의 일관된 주제의식이 이번 전시에서도 드러난다.
《산-잇기: Being a Mountain》에서는 박형렬의 두 연작 〈산의 단면〉과 〈산으로 존재하기〉를 공개한다. 두 연작은 모두 경기 서남부지역 간척사업에 대한 관심에서 출발한 작업이다. 〈산의 단면〉은 위성사진으로 취합한 100여개의 산의 단면의 형태와 그로 인해 새롭게 간척된 땅의 형태 중 일부를 선정하여, 실제 간척지에 그 형상을 조각하고 이를 사진적 이미지로 드러낸 작업이다. 이 연작에서는 작품 속에서 일관되게 사용된 부감시를 통해 드러나지 않는 산의 높이를 20장의 MDF 나무판을 재구성하여 복원한다. 한편, 〈산으로 존재하기〉는 작가가 실제 잘려진 산 안으로 들어가서 촬영한 작업이다. 작가는 신작을 통해서 위성사진에서 등고선처럼 보였던 산의 층위가 사실, 산을 효율적으로 파헤치기 위해 계획된 층위임을 인식하게 되었다. 이렇듯 낮아지는 산과 넓어지는 땅에 대한 관심에서 출발한 이 두 연작은 작가의 다층적인 시점을 동반하는 다양한 매체적 실험의 일면을 보여준다.
Museum Hanmi is pleased to present Being a Mountain, a solo exhibition by BAK Hyongryol, from October 25, 2024 to January 19, 2025 at Samcheong Annex, Museum Hanmi.
BAK is a visual artist who explores the relationship between nature and humans through the medium of photography. His photographs are similar in appearance to the posthumous recordings of land art and performance that were at the forefront of avant-garde art in the 1960s, but ultimately align with the practice of conceptual artists who began to understand photography as an idiosyncratic visual language. In Being a Mountain, BAK experiments with various media and perspectives in order to break away from an anthropocentric perspective and face nature properly. The artist’s consistent thematic consciousness, which is concerned with the ongoing relationship between humans and nature, is also revealed in this exhibition.
Being a Mountain presents two of BAK’s series, A Cross Section of a Mountain and Being a Mountain. Both works stem from BAK’s interest in land reclamation projects in southwestern Gyeonggi Province. A Cross Section of a Mountain selects some of the shapes of over 100 mountain cross-sections collected from satellite images and the newly reclaimed land, carving their shapes into the actual reclaimed land and revealing them as photographic images. In this series, the height of the mountains, which is not revealed through the negative perspective consistently used in the work, is restored by reconstructing 20 MDF boards. Meanwhile, Being a Mountain is a work in which the artist actually entered and photographed a cut-out mountain. Through his new work, the artist realized that the mountain’s layers, which appeared to be contour lines in the satellite images, were actually planned layers to efficiently excavate the mountain. The two series, which originated from an interest in the lowering mountains and expanding land, showcase one aspect of the artist’s multifaceted experiments with various media, accompanied by a multi-layered perspective.
박형렬, 〈산의 단면〉연작, 〈복원된 산의 윤곽선 37°29’39”N 126°26’59”E〉, 분리본, 가변설치
Hyongryol BAK, A Cross Section of a Mountain Series, Restored Contour Lines of the Mountain (Located of the 37°29’39”N 126°26’59”E)(Seperated version), 2024, 20 pieces of laser-cut wood boards, Variable sizes