24/25 개인전 선정 작가
양승원은 디지털 이미지를 활용하여 사실과 가공의 경계를 흔드는 유사 이미지를 생산, 인식론과 사진 영역의 확장 가능성을 탐색한다. 현대사회에서 개인이 마주하는 상황이나 풍경을 인식하는 과정, 당대 사회의 감춰진 부분을 드러내며 당연히 여겨지는 인식의 과정에 균열을 가하는 작업을 하고 있다. 확장된 개념으로 실재와 허구의 접점이 만들어내는 이질성을 포착하기도 하고, 자연과 모방의 간극에서 볼 수 있는 물질성의 차이, 지역과 장소의 표피적 이해에서 발생한 맥락이 거세된 현실의 풍경에 의문을 가지며 작업하고 있다. 최근에는 경험과 기억, 느낌과 감정을 시각화하는 과정에서 누구나 알고 있지만 직접 보지 않은 무경험의 풍경을 만들거나, 납작하고 가벼운 사진의 매체적 특성에서 벗어나 기억의 파편처럼 액자 밖으로 꺼내어 조각적인 형태로 풀어낸다.
주요 개인전으로는 《경계의 에포케》(뮤지엄한미 삼청별관, 서울, 2025), 《Overwrite》(N/A, 서울, 2022), 《Glimpse》(서울시립미술관 세마창고, 서울, 2021), 《Covered Moment》(하이트컬렉션, 서울, 2019) 등을 가졌으며, 참여한 주요 그룹전으로는 《공중정원》(서울시립미술관, 서울, 2023), 《다중시선》(금호미술관, 서울, 2023), 《다시, 자연에게 보내는 편지》(문화역서울284, 서울, 2023), 《사이키델릭 네이처》(보안여관, 서울, 2019), 《썸머러브》(송은, 서울, 2019) 등이 있다. 난지미술창작스튜디오(서울, 2024), 국립현대미술관 고양레지던시(고양, 2023), 금천예술공장(서울, 2022), ACC아시아창작스튜디오(광주, 2021), 경기창작센터(안산, 2017), K’ARTS 창작스튜디오(서울, 2016)에 입주 작가로 선정되었다.
YANG Seungwon utilizes digital images to produce pseudo-images that blur the boundaries between realities and fabrications and explores the possibility of expanding our epistemology as well as the domain of photography. He is working on fracturing the process of perception that we have faced of a certain situation or a landscape which is taken for granted, by revealing hidden parts of contemporary society. Furthermore, he captures the heterogeneity created by the interface between the real and the fictional or the difference in materiality seen in the gap between nature and imitation and also questions the decontextualized landscapes of reality that arise from a superficial understanding of region and place. Recently, he creates landscapes of inexperience that everyone knows but has never seen in the process of visualizing experiences, memories and emotions, or has moved away from the flat and lightweight medium of photography to produce sculptural forms that are taken out of the frame like fragments of memory.
He has held solo exhibitions including Suspended Boundaries (Museum Hanmi Samcheong Annex, Seoul, 2025), Overwrite (N/A, Seoul, 2022), Glimpse (Seoul Museum of Art, Seoul, 2021), Covered Moment (HITE Collection, Seoul, 2019) and participated in various group exhibitions such as The Hanging Gardens of Babylon (Nam-Seoul Museum of Art, Seoul, 2023), A Glimpse of Our Time (Kumho Museum of Art, Seoul, 2023), Another letter to nature (Culture Station Seoul 284, Seoul, 2023), Psychedelic Nature (ART SPACE BOAN, Seoul, 2019), Summer Love (SongEun ArtSpace, Seoul, 2019). He was selected as a resident artist for the SeMA Nanji Residency (Seoul, 2024), MMCA Residency Goyang (Goyang, 2023), Seoul Art Space Geumcheon (Seoul, 2022), Asia Culture Center Asiaplex Studio (Gwangju, 2021), Gyeonggi Creation Center Residency (Ansan, 2017) and K’ARTS Residency (Seoul, 2016).